Motocykl bez prawa jazdy

Syn prosi – tata kupuje. Niezła Honda, 125-ka zarejestrowana jako motorower. Warto pomyśleć i wyobrazić sobie, że nasza pociecha będzie jechała na tym do gimnazjum z prędkością 150 kilometrów na godzinę. Oczywiście będzie bez żadnych zabezpieczeń, odpowiednia zabezpieczająca odzież mogłaby przecież wzbudzić podejrzenia rodziców, którzy sfinansowali synkowi „motorowerek”. Proceder rejestrowania motocykli jako motorowery jest powszechny. Specjaliści szacują, że co 10 motorower w praktyce jest motocyklem. Wszędzie można znaleźć reklamy w stylu „110 ccm bez prawka”. Nie ma też trudności, żeby w sieci zapoznać się z najnowszymi modami i trendami dotyczącymi przeróbek. Handlarze zarzekają się, iż sprzedając pojazdy o większych pojemnościach, a z dokumentami motoroweru, wymagają od klienta podpisania oświadczenia o świadomości dokonanej modyfikacji oraz o ich wiedzy na temat obowiązku zgłoszenia tej modyfikacji drogą urzędową, co oczywiście skutkowałoby przekwalifikowaniem „motoroweru” na „motocykl”. Dzięki temu sprzedawca jest zabezpieczony, a na ulicach jest coraz więcej nieprzygotowanych dzieciaków na motocyklach. W myśl praw natury, przeżyją najsprawniejsi.

Warto wiedzieć czym różni się motocykl od motoroweru w sensie prawnym. Zgodnie z prawem o ruchu drogowym „motocyklem jest pojazd samochodowy jednośladowy, lub wielośladowy jeżeli ma boczny wózek” , „motorowerem jest pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 centymetrów sześciennych, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 kilometrów na godzinę”. Kto może kierować takimi pojazdami zgodnie z prawem? Do kierowania motocyklem potrzebne jest prawo jazdy, które można otrzymać po ukończeniu 18-tego roku życia. Motorowerem można kierować na mocy karty motorowerowej, którą można uzyskać kończąc 13 lat! W czasie kontroli w warunkach drogowych, policjant ma uprawnienia do zatrzymania dowodu rejestracyjnego oraz skierowania kierowcy na badanie techniczne pojazdu. Powodem do podjęcia takiego działania, może być zarówno przekroczenie prędkości 45 km/h, jak też stwierdzenie, iż tabliczka znamionowa wybita na silniku jest nieodpowiednia dla kryteriów motoroweru. Pamiętajmy, iż policjant ma prawo skierować na badania techniczne na podstawie niepewności dotyczącej stanu technicznego.